Alzacki domek z piernika i piernikowa królowa!

wtorek, grudnia 09, 2014


Yes! Yes! Yes! Upiekłam pierniczki! Kolejny punkt z mojej listy 24 rzeczy do zrobienia w grudniu odhaczony.
Pieczenie ciasteczek świątecznych to jedno z moich pierwszych wspomnień z dzieciństwa. Ręce mamy całe w mące, śliczne foremki, którymi zawsze chciałam się bawić, ale które zarezerwowane były wyłącznie na to wydarzenie, cicho płynące kolędy w radio... I ten zapach, gdy wychodziły z piekarnika, gorące i rumiane! Mmmmmm! Mam nadzieje, że i moje dzieci wspominać będą z rozrzewnieniem te magiczne chwile w kuchni.
Tymczasem, ponieważ w tym roku zostajemy na święta we Francji, postanowiłam odejść trochę od tradycyjnej receptury i upiec pierniki... alzackie. Ale to nie koniec! Zaszalałam i oprócz odwiecznych gwiazdek i serduszek, zdecydowałam się upiec domek z piernika! Taki prawdziwy, z oknem i drzwiami, i nawet właścicielami przed gankiem! OK, wyszedł trochę krzywy, jedna dachówką nadłamana, ale kto by się tym przejmował? Dla Flo jest najpiękniejszy na świecie a ja oficjalnie zostałam pierniczkową królową!

Pierniki alzackie:
Składniki:

– 1kg mąki
– 300 g zimnego masła
– 3 łyżki przyprawy do piernika
– 1 łyżeczka sody oczyszczonej
– 400 g cukru trzcinowego
– 3 jajka
– 1 szczypta soli
– 225 g miodu ( u mnie lawendowy)

Do dekoracji:
- 1 białko
- 300 g cukru pudru 

Wykonanie : 

Przygotuj ciasto na pierniki. Włóż połowę mąki i masła do miski miksera i wymieszaj aż do otrzymania piaszczystej tekstury. Dodaj pozostałą mąkę, przyprawy, sodę i szczyptę soli. Wymieszaj i dodaj cukier.  
W drugiej misce ubij jajka z miodem, a następnie wlej je do suchych składników mieszając drewnianą łyżką. Wyrabiaj do utworzenia kuli ciasta. Użyj natychmiast lub owiń folią spożywczą  i przechowuj w lodówce.

Wycinanie elementów domu:  

Rozgrzej piekarnik do 180 stopni.  Rozwałkuj ciasto na posypanej mąką stolnicy  do 5mm grubości i  wykrój dwie ściany, 2 fronty i 2 części dachu. Umieścić elementy na arkuszu papieru do pieczenia i piecz partiami po  8-12 min, aż piernik uzyska złoty kolor.

Resztę ciasta ( mi z tych składników zostało dużo!) możesz wykorzystać do wycięcia tradycyjnych pierniczków.

Dekoracja lukrem:
Białko utrzyj z cukrem pudrem np. drewnianą  łyżką albo w robocie kuchennym. Lukier powinien być bardzo gęsty, na tyle, by można z niego zrobić wzorek.  Do  dekoracji nada się rękaw cukierniczy albo woreczek z odciętym rogiem; ja postawiłam na tę drugą metodę. Zacznij od dekoracji fasady i dachu, a gdy wszystko ładnie zastygnie zajmij się sklejaniem całości. Jako klej również posłuży Ci lukier: nie wahaj się go użyć!

Inspirację znalazłam na www.fashioncooking.fr, (przepis zmodyfikowałam). Blog jest po francusku, ale znajdziecie tam wykrój elementów domku, nie wymagający znajomości języka.

 A teraz czas na trochę zdjęć "Behind the scenes":

Wycinanie pierniczków to wielka frajda!

 Tak jak i dekorowanie....

 Ale i tak najlepsze jest podjadanie!! Mmmmm mniam!

 Mogę jeszcze jednego mamo?




jak zrobić domek z piernika,
Smacznego!
Marta


12 komentarze

  1. Ja w tym roku nie pieke pierniczkow, ale za to za pare dni jade do Alzacji i sobie posmaluje tych z jarmarkow bozonarodzeniowych :)
    Rozumiem, ze coreczka bedzie miala na imie Mila :)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mmmm smacznego! Jarmarki w Alzacji są najlepsze; zazdroszczę! I tak; córeczka Mila, już się nie mogę jej doczekać!

      Usuń
  2. Śliczny ten domek :) ja za piernikowanie mam zamiar wziąć się dzisiaj :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Domek przepiekny!!! Zachwycam sie do granic mozliwosci :)
    Ja szukam i testuje rozne weganskie przepisy - nie moge jesc nabialu i jajek - i troche mi szkoda, bo moje coroczne pierniczki wychodzily mi idealne i to juz byla tradycja... a teraz zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komplement, też jestem z niego dumna! Współczuję bardzo twojej "kondycji", przejście na dietę nie jest łatwe. Ale jestem pewna, że można super wegańskie pierniczki wyczarować! Mój odwieczny przepis był bez jajek, a masło możesz zastąpić np olejem kokosowym; ja robię to często z wieloma tradycyjnymi przepisami i zawsze działa. Powodzenia!

      Usuń
    2. tak zrobie! co mowia o matce wynalazku? ze to potrzeba? wiec wlasnie, wszystko sie da. a dieta jak dieta, poczatkowo uciazliwa, teraz sie przyzwyczailam, i organizm tez sie przyzwyczail, nie ciagnie mnie jakos mocno do niczego zakazanego, a gdy mu dalam raz kawalek tradycyjnego katalonskiego omletu zrobionego przez kolezanke z pracy, zareagowal absolutna panika. wiec juz wiem sama, jak to wyglada :)

      p.s. ewentualne jajka w wypiekach mozna idealnie zastepowac bananami. przetestowane i dziala!!!

      Usuń
  4. śniło mi się dziś, że przygotowałam domek. i że go przyozdabiamy, jak Młoda wraca z przedszkola;) zabieram się do pracy!
    marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha świetne! To do dzieła w takim razie! Mam nadzieję że sen był proroczy i że domek się uda. Daj znać jak wyszedł.

      Usuń
  5. Dziękuję za udział w akcji :) Bardzo bym prosiła jeszcze o dodanie banerka we wpisie (informacje jak to zrobić: http://my-culinaryart.blogspot.com/2014/11/ruszya-akcja-swiateczne-sodkosci.html)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama zrobiłaś ten domek? WOW! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wbrew pozorom, to nic trudnego! Wystarczy trochę wiary w siebie i mocny lukier :)

      Usuń